Robisz zakupy, przychodzi czas płacenia, otwierasz torebkę lub portfel, a karta płatnicza zniknęła… Nie wiesz, czy padła łupem złodzieja, czy zapodziała się gdzieś w domu, a może została w innej torbie. Co zrobić w takiej sytuacji? Jednym z rozwiązań jest natychmiastowe zastrzeżenie karty. Dzięki temu możesz uchronić nasze pieniądze przed dostaniem się w niepowołane ręce.
Z tekstu dowiesz się:
- na czym polega zastrzeżenie karty,
- w jaki sposób można zastrzec kartę płatniczą,
- kto może wykonać zastrzeżenie karty płatniczej,
- czy zastrzeżenie karty wiąże się z opłatami,
- czy można odblokować zastrzeżoną kartę.
Choć posługiwanie się kartami płatniczymi zamiast gotówki z pewnością należy do wygodnych i bezpiecznych rozwiązań, to jednak nie oznacza, że jest zupełnie pozbawione ryzyka. Karta może się gdzieś zapodziać, czasami zdarza się, że ląduje w koszu razem z paragonem, przykrą, ale niestety dość często spotykaną sytuacją jest kradzież karty bankomatowej. Przed utratą pieniędzy może jednak uchronić zastrzeżenie karty.
Zastrzeżenie karty – na czym polega?
Zastrzeżenie karty to trwałe uniemożliwienie dokonywania nią jakichkolwiek transakcji, czyli np. płatności za zakupy czy wypłaty pieniędzy z bankomatu. Jest to decyzja nieodwracalna – oznacza to, że nawet jeśli okaże się, iż karta znalazła się w innej torebce, to nie można jej już używać. Na jej miejsce trzeba zamówić nową kartę – starą należy natomiast zniszczyć poprzez przecięcie lub wysłać bankowi (niektóre banki mają takie zapisy w umowach z klientami).
Zastrzeżenie karty płatniczej – jak to zrobić?
Zastrzeżenie karty możliwe jest na kilka sposobów. Można zadzwonić na infolinię swojego banku (oczywiście pracownik po drugiej stronie będzie weryfikował tożsamość osoby dzwoniącej), skorzystać z systemu transakcyjnego lub aplikacji mobilnej – jeśli bank udostępnia taką możliwość.
Błyskawicznym i bardzo wygodnym sposobem na zastrzeżenie karty płatniczej jest także skorzystanie z systemu Zastrzegam.pl, którego operatorem jest Związek Banków Polskich. Jego najważniejszym elementem jest zautomatyzowana infolinia IVR, wykorzystująca technologię rozpoznawania mowy. Wystarczy zadzwonić pod numer +48 828 828 828 – system pyta o sprawę, z którą się dzwoni, a następnie przekierowuje posiadacza karty do właściwej infolinii w celu zastrzeżenia karty.
Kto może zastrzec kartę płatniczą?
Co do zasady, w większości banków kartę może zastrzec tylko jej posiadacz lub użytkownik. Niektóre banki dopuszczają tu jednak pewne wyjątki – np. kartę zastrzec może rodzic lub współmałżonek jej posiadacza, o ile posiada jego wszystkie niezbędne dane (imię, nazwisko, data urodzenia, nazwisko rodowe matki).
Uwaga! Banki są również przygotowane na sytuacje, gdy zgłasza się do nich osoba, która np. znalazła kartę płatniczą. Może ona zastrzec kartę, która znalazła się w jej posiadaniu przypadkowo, ale oczywiście musi przejść proces weryfikacji tożsamości.
Zastrzeżenie karty a opłaty
W zdecydowanej większości banków zastrzeżenie karty płatniczej jest darmowe. Zdarza się jednak, że niektóre banki mają w regulaminie zapisy mówiące o tym, że mogą pobrać opłatę za zastrzeżenie karty, jeśli jest ono efektem nieprzestrzegania regulaminu jej użytkowania.
Zastrzeżenie karty a zablokowanie karty – podstawowe różnice
Niektórzy klienci banków zastanawiają się, czy można odblokować zastrzeżoną kartę. Otóż pytanie to jest najczęściej efektem nierozróżniania pojęć zastrzeżenia i zablokowania karty. Jak już wspomniano, zastrzeżenie karty płatniczej jest procesem nieodwracalnym. Oznacza to, że jeśli karta zastrzeżona przez jej właściciela odnajdzie się, to nie da się jej już aktywować ponownie – konieczne jest zamówienie nowej karty.
Natomiast zablokowanie karty to proces czasowy – może być przydatne np. jeśli wiesz, że karta została w mieszkaniu rodziny albo przyjaciół, nikt nie skorzysta z niej w nieuprawniony sposób i wkrótce do Ciebie wróci. W takiej sytuacji można czasowo ją zablokować i odblokować, gdy z powrotem znajdzie się w portfelu.
Warto pamiętać również o jeszcze jednej istotnej kwestii związanej z bezpieczeństwem – jeśli podejrzewasz, że padłeś ofiarą kradzieży, a wraz z kartą straciłeś też cały portfel z innymi dokumentami, sprawę należy zgłosić na policję. Analiza monitoringu i działania służb mogą doprowadzić do odzyskania skradzionych rzeczy, ujęcia złodzieja i uchronienia innych przed tego typu stresującą sytuacją.