Jedzenie to szczególna grupa towarów, która podlega bardzo restrykcyjnym normom dotyczącym oznakowania opakowań. Określa je Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności. Co musi się znaleźć na etykiecie spożywczej? Sprawdź i zleć druk, który już na etapie projektu nie będzie zawierał wad!
Dane producenta i produktu
Nazwa firmy, która wyprodukowała dany towar, jak również firmy, która zajmowała się jej pakowaniem, rozlewaniem czy produkcją na zlecenie innego podmiotu, to jedna z najważniejszych informacji na etykiecie. Oprócz tego konieczna jest też nazwa rodzajowa produktu i cechy szczegółowe opisujące go, na przykład „mleko pasteryzowane 3,2%”. Istnieje szereg przepisów mówiących o tym, jak można określać produkt, a jakich sformułowań nie wolno używać, aby nie wprowadzać konsumenta w błąd określeniami takimi jak „mleko, które zapobiega osteoporozie”, których należy się wystrzegać.
Skład i wartości odżywcze
Rzecz jasna, nie wolno zapominać też o składnikach danego produktu, wymieniając je w kolejności od tych najbardziej istotnych (użytych w największej ilości) do najmniej. Ważna jest także gramatura wyrobu na etykiecie spożywczej. Zlecając druk specjalistom, należy odpowiednio się przygotować, podając wszystkie wymagane wartości na podstawie swoich własnych obliczeń i badań naukowych przeprowadzonych w ramach działalności wytwórczej.
Data przydatności do spożycia
Bardzo ważnym elementem, który musi się znaleźć na etykiecie spożywczej, jest data przydatności do spożycia. Bardzo często jest ona dodatkowo dodrukowywana przy pomocy zewnętrznych urządzeń na gotowych etykietach, dzięki czemu możliwy jest druk większej partii tych materiałów i jedynie dopisywanie w wolnym miejscu tej informacji oraz numeru partii. Data minimalnej trwałości musi znaleźć się na opakowaniu – bez niej nie wiadomo, czy produkt nadaje się w ogóle do spożycia, a zatem nie może zostać dopuszczony do obrotu.
Sposób użycia i przechowywania
Umieszczając sposób użycia danego produktu, dajesz konsumentowi jasne informacje, czy może go przyrządzić w mikrofalówce, czy wymaga on gotowania, a także, w jakiej temperaturze i warunkach go przechowywać, aby nie stracił na jakości. To informacje, na które konsumenci najczęściej zwracają uwagę na etykiecie spożywczej, i zlecając jej druk, nie wolno ich pominąć!
O czym pamiętać zlecając druk etykiety spożywczej drukarni?
Zanim zlecisz przygotowanie tych materiałów w profesjonalnej drukarni takiej jak A-Z Color, musisz opracować treść, która ma się tam znaleźć. Grafik przełoży ją na język cyfrowy i sprawi, że drukarki podejmą temat, drukując dokładnie takie naklejki, jakich potrzebujesz, jednak nie będzie on ingerował w tekst na etykiecie. Jeśli więc chodzi o etykiety spożywcze druk to efekt współpracy klienta z projektantem. Jako producent żywności musisz wiedzieć, co ma znaleźć się na etykiecie i w jakiej formie. Gdy już opracujesz szczegółowy brief, prześlij go do drukarni, a po przygotowaniu projektu zaakceptuj go – w ten sposób będzie można ruszyć z drukiem!